מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז חיפה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

פיתוח מקצועי

share
שתפו עמוד:
פיתוח מקצועי

גב' זיוה רון

מפקחת פיתוח מקצועי לעו"ה והדרכה

דבר המפקחת

עובדי הוראה יקרים,

איכות ההוראה עומדת בבסיסה של מערכת חינוך איכותית. ההוראה כפרופסיה דורשת התמקצעות מתמדת, מעמיקה ומתמשכת של מורים, החל משלב הכניסה להוראה, דרך מהלך ההכשרה וההתמחות ולאורך הנתיבה המקצועית. התמקצעות זו חשוב שתהא אפקטיבית ותוביל ללמידה משמעותית של תלמידים, להכנתם למיומנויות המאה ה-21 ולתוצאות שאותן מבקשת מערכת החינוך לקדם.

תהליכי הפיתוח המקצועי המונגשים לעובדי ההוראה במחוז חיפה מתבססים על עקרונות הלמידה הבאים:

  • למידה התנסותית ופעילה  הכוללת תהליכי הוראה – למידה מגוונים, למידת עמיתים, חקר הפרקטיקה ולמידה שיתופית ורפלקטיבית
  • למידה מתמשכת הנותנות מענה לעובדי ההוראה בשלבי ההתפתחות השונים ובאופן ספיראלי ורוחבי.
  • למידה בשדה הפעולה – בסביבת העבודה בה מתאפשרים קיום שותפויות והתאמה לתרבות הארגונית הבית ספרית
  • הערכה משוב אפקטיבי של תהליכי הפיתוח המקצועי ברמת הפרט וברמת הכלל, על מנת לזהות חוזקות לצד אתגרים ולדייק אפקטיביות התהליך ויישומו בשדה ההוראה
  • שימוש בפרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות ומיומנויות המאה ה-21 בארבעה צירים מרכזיים: ציר הפדגוגיה, ציר החדשנות והטכנופדגוגיה, הציר הערכי וציר והמיומנויות החברתיות-רגשיות.

הטמעת פרקטיקות של קהילות למידה ועשייה בתהליכי הפיתוח המקצועי לקידומם המקצועי  של מורים החולקים תחומי עניין משותפים בבית הספר ומחוצה לו.

חמשת מרכזי הפסג"ה במחוז אמונים על פיתוח ותכלול של תהליכי הפיתוח המקצועי בזירות הלמידה השונות. לצד פיתוח תהליכים בהלימה ליעדי המחוז ואתגריו, מושם דגש גם על בחירתו האישית של עובד ההוראה וצרכים וקדימויות בית ספריות.

אני מאחלת לכם כי בכל דרך בה תבחרו להתמקצע, תקנו דעת, תרחיבו ידע, תקדמו הוראה, למידה, עבודת צוות ואקלים חינוכי מיטבי.

"אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה." משלי ג' יג

שלכם זיוה רון

פיתוח מערך ההדרכה ופיתוח מקצועי של המדריכים נמצא במוקד העשייה של לשכת ההדרכה, במחוז חיפה בשנים האחרונות. בתפיסת העבודה שלנו מונח הרציונל כי מדריך צריך להיות איש מקצוע המומחה בתהליכי הדרכה ובתחום תוכן. לשכת ההדרכה מובילה את תהליך הפיתוח המקצועי של המדריכים, ולפיכך רואה את תפקידה כבונה את מערך ההדרכה וכמקשרת בין המדריכים, צרכי המחוז והשטח, ומדיניות המטה.
אנו מקיימים שלושה מהלכים השזורים זה בזה:

  1. פיתוח מקצועי של מדריכים החותך מגזרים ותחומי דעת, והמוקד שלו בכישורי הדרכה, לאורך שנות הוותק המקצועי בהדרכה. 
  2. פיתוח מקצועי של המדריכים במחוז, על ידי מדריכים-עמיתים, מהמחוז ומחוצה לו - "מדריכים, מדריכים מדריכים".
  3. פיתוח מקצועי של קבוצת מדריכים מובילים, שמפתחת ומובילה חשיבה ותכנון מהלכים בהדרכה. 

במהלך שנה"ל מתקיימים כנסים לכלל המדריכים, מכל המגזרים, ושכבות הגיל. מטרת הכנסים לחזק את הקשרים ביניכם המדריכים ואיתנו בלשכת ההדרכה. חשיבות הכנסים בפיתוח מקצועי של המדריכים, כאנשי מקצוע בהדרכה.
לשכת ההדרכה, בסיוע המטה, תמשיך לארגן ולעצב את מדיניות ההדרכה ולהטמיע אותה בקרב המדריכים.
לשכת ההדרכה במחוז רואה חשיבות רבה במיסוד דרכי קשר בינינו לבין המדריכים שבשטח. אנו מאמינים, שעלינו המדריכים להיות מודל לתרבות עבודה, ליצירת דפוסי תקשורת בינאישיים, ורואים עצמנו, יחד אתכם המדריכים שבשטח, שותפים לבניית מודל עבודה של תקשורת יעילה ומועילה.

בעלי תפקידים

קישורים רלוונטיים

מרכזי פסג"ה במחוז

מבט אל הפדגוגי בהדרכה - השדה, התיאוריה והמחקר

המנהלי בהדרכה - דו"חות וטפסים

דוח עבודה חודשי למדריך - יש להקליד, להדפיס, לחתום ולהחתים ממונה ישיר

טפסים

מינוי לתפקיד הדרכה

תוכניות עבודה שנתיות - יוגש באמצעות דוא"ל בלבד