תוכנית מרום
-
לאה אורגד-ווגסטף
מפקחת ממונה ליווי הוליסטי, תכנית מרום וריסטארט
דוא"ל: leawa2@education.gov.il -
מעין הרוש מברוכה
מדריכה מחוזית
אודות התוכנית
קידום ושיפור התפקוד הבית-ספרי, צמצום פערים ומתן שוויון הזדמנויות לתלמידים הלומדים בבתי ספר במיקוד ובאמצעות שיתוף פעולה של בית הספר עם מדרכי התוכנית.
עיקרון התוכנית
תוכנית מרום מיישמת את ההכרה, כי לצד הקצאת משאבים לבתי ספר במיקוד, נדרשת מעטפת ליווי פדגוגית וארגונית ארוכת טווח. המעטפת כוללת סיוע לבתי הספר לשיפור תפקודם, תוך הכרה בנסיבות ובמאפייניהם המורכבים ובהובלת המנהלת לניהול עצמי במחוז חיפה.
מטרת התוכנית
שיפור האפקטיביות הבית ספרית ההישגים הלימודיים והאקלים החינוכי.
יישום התוכנית
- יצירת תשתיות בנות קיימא בהיבטים מנהיגותיים-ניהוליים, פדגוגיים, צוותים, אקלימיים ויחסי בית ספר וקהילה.
- בנייה והפעלה של מערך מחוזי תומך, הנותן ליווי שיטתי ודיפרנציאלי לבתי ספר במיקוד.
תפיסות מרכזיות
- המנהל והמורים הם המפתח ליצירת שינוי משמעותי בבית הספר.
- יצירת תשתיות בנות קיימא (צוותים, שגרות ןסדירויות בית ספריים).
- מסוגלות סגל ההוראה כמנוף ליצירת שינוי.
- מיקוד שליטה פנימי.
- אחריותיות (אחריות, מחויבות ומתן דין וחשבון).
- מחויבות בית הספר.
- הוראה דיפרנציאלית.
- תוכנית עבודה מבוססת נתונים.
- שותפי תפקיד, צוות בין מקצועי, ועדה מלווה, יחסי בית ספר- קהילה.
- יחסי בית ספר- קהילה.
ייחודיות התוכנית
תוכנית התערבות אישית ומותאמת, הנרקמת כ"חליפה אישית" לכל בית ספר בהתאם לצרכים, ובאמצעות חיזוק הכוחות הפנימיים שאותרו בתהליך ההכרות עם המדריך הבית ספרי.
ליווי פדגוגי רחב היקף המגיע לכלל הצוות באמצעות סדנאות והובלת תהליכים במסגרת הפתוח המקצועי וסדירויות שגורות.
השבחת תהליכי ההדרכה
מדריכי מרום עוברים תהליך אינטנסיבי מובנה, לפיתוח מקצועי וללמידת עמיתים, על מנת לקדם ולהשביח את תהליך ההתערבות. במפגשי הפיתוח המקצועי המדריכים לומדים, חוקרים ומתנסים בכלים פדגוגיים וארגוניים אשר פותחו במנהלת הארצית.
במחוז חיפה המדריכים מתנסים בפיתוח מיומנויות של לומד עצמאי, דרכי הוראה דיפרנציאליות ופיתוח סדנאות להובלת תהליכים פדגוגיים בבתי הספר. ההקפדה על מקצועיות, אמון ופיתוח ומתפתחים, באמצעות למידת עמיתים, למידה מהצלחות והטמעת כלי מרום.
"סוד ההליכה על המים טמון בידיעה היכן מונחות האבנים" (מקור לא ידוע)