מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז חיפה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

שירות פסיכולוגי חינוכי

share
שתפו עמוד:
שירות פסיכולוגי חינוכי

אודות התחום

יעוד השירותים הפסיכולוגים-חינוכיים (שפ"ח) במחוז

  • השפ"ח הוא גוף מקצועי הכפוף מקצועית לאגף פסיכולוגיה בשפ"י הארצי. השירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים במחוז פרושים בכל הרשויות המקומיות במחוז ומופעלים על ידן.
  • סך הכל פועלים 30 שירותים פסיכולוגיים חינוכיים, בישובים יהודיים, ערביים ודרוזיים.
  • הפסיכולוגים מופקדים על קידום בריאות נפש של ילדים במערכת החינוך ובקהילה ועוסקים בקידום רווחתם הנפשית של כל באי המערכות החינוכיות: הורים וצוותים חינוכיים, מתוך תפיסה הוליסטית ואקולוגית של הילד המדגישה את יחסי הגומלין שבין למידה ובריאות נפשית ואת השפעתם של גורמים משפחתיים וסביבתיים על הילד.

תחומי אחריות של הפסיכולוגית המחוזית

  • הקנייה של מדיניות ותפיסת העבודה של השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) במשרד החינוך לשירותים הפסיכולוגיים במחוז והטמעתה. שותפות במטה אגף פסיכולוגיה בכל הנוגע לגיבוש מדיניות עבודת האגף ותכנון דרכי יישום ובקרה.
  • השתתפות בעיצוב מדיניות של המחוז בהיבטים של בריאות נפש ורווחה נפשית.
  • בקרה מקצועית על פעילותם של השפ"חים במחוז, על רמתם המקצועית של הפסיכולוגים ואיכות השירות.
  • פיתוח מקצועי של הפסיכולוגים בשפ"חים באמצעות מערכת השתלמויות והדרכה מותאמת.
  • ייזום תהליכים והתערבויות המכוונים ליצירת סביבות תומכות ומעודדות התפתחות של בריאות נפש ורווחה נפשית בילדים, במשפחות ובאוכלוסיות בסיכון באמצעות יחידות השפ"ח במחוז.
  • ייצוג שיקולים פסיכולוגיים פרטניים ומערכתיים ברמת המחוז בעת מצבי לחץ, משבר, ובמצבי חירום ותמיכה לשפ"חים ברשויות.
  • השתתפות בועדות סטטוטוריות (ועדות ערר, ועדת התאמות ללקויות למידה ועוד).

השירות הפסיכולוגי היישובי פועל על פי מתווה (חוזר מנכ"ל: מתווה השירות הפסיכולוגי חינוכי) של השפ"ח בתחומים הבאים:

  1. התערבות ברמת הפרט:
    • איתור וליווי התפתחותי – מותאם גיל.
    • אבחון והערכה בכלי הערכה סטנדרטיים.
    • טיפול בילד, בהוריו ובמשפחתו (בעיות הסתגלות של ילדים, מצבי משבר וטראומה, לקויות למידה, בעיות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז).
  2. התערבות מערכתית:
    • אבחון וקידום תהליכים מערכתיים ארגוניים (כגון: שיפור אקלים חדר מורים, עבודה עם ועדי הורים ועוד).
    • יעוץ למורים, מנהלים וגורמי חינוך וטיפול במערכת.
    • טיפול והתערבות קבוצתית (ילדים,סגלי הוראה, הורים).
    • התערבויות מניעתיות על סמך עקרונות ההתפתחות.
    • התערבות במצבי לחץ חירום.
    • תכנון ובצוע התערבויות לשיפור אקלים ומניעת אלימות במערכות החינוך ובקהילה.
    • שותפות בועדות היגוי עירוניות וקהילתיות היוזמות מתכננות ומבצעות פרויקטים חינוכיים (בכל הקשור להיבטים הפסיכולוגיים).
    • מעורבות בתהליכים שהוגדרו בחוק (ועדות השמה,ועדות שילוב, ועדות החלטה, מצבי חירום, ועדת מל"ח, אובדנות, טראומה, אלימות ופגיעה מינית).

יחודו ומרכזיותו של השרות הפסיכולוגי-חינוכי כשרות קהילתי

  • שרות קהילתי בעל נגישות וזמינות לאוכלוסייה.
  • ליווי מערכות החינוך לאורך זמן, ברצף הגילאים השונים.
  • שירות ממוקד הורות ומשפחה.
  • התייחסות לפרט ולמערכת וליחסי הגומלין ביניהם.
  • חיזוק שותפות: גן או בי"ס – משפחה – קהילה.
  • נוכחות קבועה במערכת החינוך בכפיפות ניהולית חיצונית לשפ"ח.
  • אופק רחב של שירותים ברמת פרט, קבוצה ומערכת.
  • מודל עבודה גמיש בהתאם לצרכים ולסדרי העדיפויות תוך התחשבות במערך השירותים המקומי הקיים או החסר.
  • ניהול מקרה (case management) אינטגרציה של המידע אודות הילד ממקורות המידע השונים, וניהול מתואם של התהליך הטיפולי.
  • מידע פסיכולוגי הרלוונטי לעזרה לתלמיד שמור תחת כללי חיסיון בשפ"ח המקומי במשך שנות לימודיו (כפוף לחוק הפסיכולוגים ולכללי האתיקה).

כיצד פונים לשרות הפסיכולוגי החינוכי היישובי?
בדרך כלל הפנייה לפסיכולוג, הפועל במסגרות החינוך השונות, מגיעה באמצעות: הגננת, מורה, יועצת או גורם חינוכי וטיפולי אחר.
ניתן לפנות גם ישירות, טלפונית למזכירות השפ"ח.